Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)

Authors

  • Maria Eugênia Porém Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol19n39.4961

Keywords:

Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.

Abstract

This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively.

Downloads

Author Biography

Maria Eugênia Porém, Universidade Estadual Paulista

References

AHMED, P. K. Culture and climate for innovation. European Journal of Innovation Management, [S.l.],

v. 1, n. 1, p. 30-43, 1998. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1008065429466

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Secretaria da Micro e Pequena Empresa. Tratamento diferenciado às micro e pequenas empresas:

legislação para estados e municípios. Brasília, DF: SMPE, 2014. Disponível em:

<https://goo.gl/RzXMPM˃. Acesso em: 19 fev. 2018.

BRUNO-FARIA, M. F.; FONSECA, M. V. A. Cultura de inovação: conceitos e modelos teóricos. RAC,

Rio de Janeiro, v. 18, n. 4, p. 372-396, jul./ago. 2014. Disponível em: <https://goo.gl/uipG24>.

Acesso em: 19 fev. 2018.

CAJAZEIRA, J. E. R.; CARDOSO, C. Comunicação e inovação: correlações e dependências. In:

MACHIORI, M. (Org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano

do Sul: Difusão, 2010. p. 269-285.

CALDAS, M. P. O nexo comunicação-organização: um prelúdio às múltiplas avenidas de cooperação e de

mútuo aprendizado entre comunicação organizacional e estudos organizacionais. In: MACHIORI,

M. (Org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano do Sul:

Difusão, 2010. p. 29-46. DOI: https://doi.org/10.1109/MPOT.2010.936558

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado,

construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2006.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. ALI –

Agentes Locais de Inovação. CNPq, [S.l], 18 jan. 2015. Disponível em: <https://goo.gl/cFzGh6>.

Acesso em: 19 fev. 2018.

CROZATTI, J. Modelo de gestão e cultura organizacional: conceitos e interações. Caderno de Estudos, São

Paulo, n. 18, maio-ago. 1998. Disponível em: <https://goo.gl/vzDffC>. Acesso em: 19 fev. 2018.

CUNHA, M. P. The times they are a-changin’: a sociedade organizacional à entrada do século XXI.

In: ANTONELLO, C. S. et al. Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre:

Bookman, 2011. p. XI-XXV.

65 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 19, n. 39 (50-66) jan-abril 2018

Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas

DUARTE, J.; MONTEIRO, G. Potencializando a comunicação nas organizações. In: KUNSCH, M. M.

K. (Org.). Comunicação organizacional: linguagem, gestão e perspectivas. São Paulo: Saraiva,

2009. p. 333-359. 2 v.

JUCEVICIUS, G. Culture vs. cultures of innovation: conceptual framework and parameters for assessment.

In: TSUI, E. (Org.). Proceedings of the 7th International Conference on Intellectual Capital,

Knowledge Management & Organisational Learning. Hong Kong: The Hong Kong Polytechnic

University, 2010. p. 236-244.

KAASA, A.; VADI, M. How does culture contribute to innovation? Evidence from European countries.

Economics of Innovation and New Technology, [S.l.], v. 19, n. 7, p. 583-604, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/10438590902987222

LEONE, N. M. As especificidades das pequenas e médias empresas. Revista de Administração, São Paulo,

v. 34, n. 2, p. 91-94, abr./jun. 1999.

MANUCCI, M. El impacto corporativo: diseño estratégico de la comunicación en la complejidad del contexto

actual. Buenos Aires: La Crujía, 2008.

MARCHIORI, M. Cultura e comunicação organizacional: um olhar estratégico sobre a organização. 2. ed.

São Caetano: Difusão, 2008.

MASSONI, S. Comunicación y sociocultura. Página12, Buenos Aires, 23 enero 2013. La ventana, Medios

y Comunicación. Disponível em: <https://goo.gl/BPP8wq˃. Acesso em: 19 fev. 2018.

MCLEAN, L. D. Organizational culture’s influence on creativity and innovation: a review of the literature

and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources,

Thousand Oaks, v. 7, n. 2, p. 226-246, 2005.

MESSINA, G. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo,

n. 114, nov. 2001. Disponível em: ˂https://goo.gl/BybV2x˃. Acesso em: 19 fev. 2018.

NEVES, J. T. R.; FERREIRA, M. A. T. O apoio à criação de pequenas empresas de base tecnológica:

a experiência do Quebec, Canadá. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO

TECNOLÓGICA, 22., 2002, Salvador. Anais… São Paulo: Núcleo de Política e Gestão

Tecnológica da USP, 2002.

OLIVEIRA, I. L.; PAULA, M. A. Comunicação estratégica: outras lógicas e construtos no contexto de midiatização.

In: CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN LATINOAMERICANA DE INVESTIGADORES

DE LA COMUNICACIÓN, 12., 2014, Lima. Anais... Lima: PUCP. Disponível em:

<https://goo.gl/aBhxin>. Acesso em: 19 fev. 2018.

PUTNAM, L. L.; PHILLIPS, N.; CHAPMAN, P. Metáforas da comunicação e da organização. In: CLEGG,

S. R. et al. (Orgs.). Handbook de estudos organizacionais. São Paulo: Atlas, 2012. p. 77-125.

REIS, M. C.; MARCHIORI, M.; CASALI, A. M. A relação comunicação-estratégia no contexto das práticas

organizacionais. In: MARCHIORI, M. (Org.). Comunicação e organização: reflexões, processos

e práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 166-187.

Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 19, n. 39 (50-66) jan-abril 2018 66 DOI: https://doi.org/10.14394/edufil.2018.0014

Maria Eugênia Porém

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS DE SÃO PAULO. 10

anos de monitoramento da sobrevivência e mortalidade de empresas. São Paulo: Sebrae-SP, 2008.

Disponível em: <https://goo.gl/5YKYbw>. Acesso em: ago. 2017.

SCHUMPETER, J. A. Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

VERAS, T.; SILVA, G. R. A.; PORÉM, M. E. As micro e pequenas empresas nas manchetes do caderno de

Economia no Jornal da Cidade de Bauru. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA

COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: Universidade Positivo, 2017. p. 1-15.

Disponível em <https://goo.gl/YiuAQN>. Acesso em: 19 fev. 2018.

WHITTINGTON, R. O que é estratégia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

ZIEN, K. A.; BUCKLER, S. A. From experience dreams to market: crafting a culture of innovation. Journal

of Production Innovation Management, [S.l.], v. 14, n. 4, p. 274-287, July 1997. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-5885.1440274

Published

2018-04-20

How to Cite

Porém, M. E. (2018). Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI). Comunicação & Inovação, 19(39). https://doi.org/10.13037/ci.vol19n39.4961