Emergency Remote Teaching in Journalism in the Covid 19 pandemic: an account of the experience of public academy teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol22n50.7859

Keywords:

pandemic, Journalism, Teaching

Abstract

The article describes the practice of Emergency Remote Education (ERE) in the Journalism course at a brazilian public university during the Covid-19 pandemic in 2020. The practice of two teachers for the maintenance of teaching and student activities using Information and Communication Technologies (ICTs) as instruments that mediate the teaching-learning practice constitutes the experience report. As a methodological path, the article contextualizes the ERE and discusses the difficulties and strategies implemented for the best didactic-pedagogical use. As a result, weaknesses and potentialities of this experience are pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Sbeghen Hoff, Universidade Federal do Amazonas / Professor

Doutor em Ciências da Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande
do Sul (2018). É pesquisador no Grupo de Pesquisa em Processos Audiovisuais (ProAv) -
UFRGS, do Grupo de Ações e Investigações Autopoiéticas (GAIA) - UNISC e coordenador do
Grupo de Pesquisa em Processos Imagéticos (PRIMA) -– UFAM. Docente do curso de
Jornalismo da UFAM e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação
da UFRR.

Cristiane de Lima Barbosa, Universidade Federal do Amazonas

Docente do curso de Jornalismo da UFAM, pesquisadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Cultura e Amazônia (Trokano)

References

ASSMAN, H.. Reencantar a educação – rumo à sociedade aprendente. 8 ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

CAMPOS, D.M. de S.. Psicologia da aprendizagem. 23ª ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

CARMO, R. O.S.; Franco, A.P.. Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professores universitários da educação a distância. Educação em Revista, v. 35, p. 1-29. On line: 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698210399. Acesso em: 25 maio 2020.

CAPRA, F.. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. Trad.: Cipolis, M.B. São Paulo: Cultrix, 2005.

CASTELLS, M.. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

FIUZA, P.J.. Aspectos motivacionais na educação a distância: análise estratégica e dimensionamento de ações. Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: 2002. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/30364095.pdf>. Acesso em 10 out. 2020.

GARCIA, T.C.M; MORAIS, I.R.D.; ZAROS, L.G.; RÊGO, M.C.F.D.. Ensino Remoto Emergencial: proposta de design para organização das aulas. Natal: SEDIS-UFRN, 2020. Disponível em: <https://www.progesp.ufrn.br/storage/documentos/1MYt6NuPXEA8Zz0ltLH4BanyEKLlj5WkHPWUbzD7.pdf>. Acesso em 10 out. 2020.

SALMON, G.. E-actividades. El factor clave para uan formación en línea activa. Barcelona: Editorial UOC, 2004.

LIMA, L.M.S.. Motivação em sala de aula: a mola propulsora da aprendizagem In: OLIVEIRA, G.C. & FINI, L.D.T. Leituras de Psicologia para Formação de Professores. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Universidade São Francisco, 2000.

SILVA, G.B. da. O papel da motivação para a aprendizagem escolar. Monografia apresentada ao curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Prática Pedagógicas Interdisciplinares. João Pessoa: UFPB, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/9644/1/PDF%20-%20Geruza%20Barbosa%20da%20Silva.pdf>. Acesso em: 05 out 2020.

Silva, R.P. da.; Lopes, B.B. (2016) Mudanças estruturais e ensino de jornalismo: o papel do professor nos novos rumos do jornalismo brasileiro. In Revista Intexto. Porto Alegre, UFRGS, n. 35, p. 137-153, jan./abr. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/intexto/article/viewFile/58110/37264>. Acesso em: 22 nov 2020.

Published

2021-12-03