Innovation environments for the creative industry

Authors

  • Marcela Guimarães Silva Universidade Federal do Pampa (Unipampa - campus São Borja)
  • Tiago Costa Martins Universidade Federal do Pampa (Unipampa - campus São Borja)

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5232

Keywords:

creative class, maker culture, creative industry

Abstract

This study seeks to identify the participation of the creative industry and the creative class in the environments dedicated to innovation. To do so, it is based on literature review on the Maker’s Movement, innovation environments, and the creative industry, and on a quantitative research, in which the data of the 2017 Coworking Brazil Census and the Fab Lab Brazil Network are analyzed. The results show that innovation environments grow from the birth of new forms of work and relationships in the work environment and as a result of technological advances, which can not be interpreted as a trend, but as a way of strengthening the sectors and the creative class.

Downloads

Author Biographies

Marcela Guimarães Silva, Universidade Federal do Pampa (Unipampa - campus São Borja)

Pós-doutoranda em Comunicação e Gestão de Indústrias Criativas pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal. Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Indústria Criativa (mestrado profissional) e do curso de Relações Públicas da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), campus São Borja, RS, Brasil. Líder do GP Processos e Práticas nas Atividades Criativas e Culturais (CNPq). Coordenadora do Observatório Missioneiro de Atividades Criativas e Culturais (OMiCult).

Tiago Costa Martins, Universidade Federal do Pampa (Unipampa - campus São Borja)

Pós-doutorando em Comunicação e Gestão de Indústrias Criativas pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Indústria Criativa (mestrado profissional) e do curso de Relações Públicas da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), campus São Borja, RS, Brasil. Pesquisador do GP Processos e Práticas nas Atividades Criativas e Culturais (CNPq). Coordenador do Observatório Missioneiro de Atividades Criativas e Culturais (OMiCult).

References

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São

Paulo: Boitempo, 2011.

ANDERSON, C. A nova revolução industrial: makers. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho.

São Paulo: Cortez, 1995.

BENDASSOLLI, P. F.; WOOD JR. T. O paradoxo de Mozart: carreiras nas indústrias criativas. Organizações

& Sociedades, Salvador, v. 17, n. 53, p. 259-277, abr./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-92302010000200002

BUNNELL, D.; VAN DER LINDER, J. Is coworking the new incubator? DESKMAG, Berlim, 14 nov.

2011. Disponível em: <https://bit.ly/2s23p5v>. Acesso em: 20 set. 2017.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação – economia, sociedade e cultura. 12. ed. São

Paulo: Paz e Terra, 1999.

COWORKING BRASIL. Censo Coworking Brasil 2017: estudo completo. Coworking Brasil, [S.l.], 2017.

Disponível em: <https://bit.ly/2s4xhht>. Acesso em: 23 set. 2017.

EYCHENNE, F.; NEVES, H. FAB LAB: a vanguarda da nova revolução industrial. São Paulo: FabLab

Brasil, 2013.

FARIA, R.; COSTA, S. Gestão de competências na indústria criativa. In: SIMPÓSIO DE

ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO, LOGÍSTICA E OPERAÇÕES INTERNACIONAIS

OPERAÇÕES HUMANITÁRIAS E CADEIAS SUSTENTÁVEIS, 2014, São Paulo. Anais... São

Paulo: SIMPOI, 2014. p. 1-15. Disponível em: <https://ptdocz.com/doc/428565/anais---simpoi>.

Acesso em: 20 set. 2017.

FLORIDA, R. A ascensão da classe criativa. Porto Alegre: L&PM, 2011.

FORESTIER, A. The coworking space concept. Ahmedabad: Indian Institute of Management (IIMAHD),

2009. Disponível em: <https://bit.ly/2IC9yR8>. Acesso em: 20 set. 2017.

FOST, D. Coworking: a cooperative for the modern age. The New York Times, New York, 21 fev. 2008.

Disponível em: <https://nyti.ms/2GJMjPi>. Acesso em: 20 set. 2017.

JACKSON, K. Making space for others. EUA. Disponível em: <http://www.makingspaceforothers.com>.

Acesso em: 20 set. 2017.

REIS, A. C. F. Economia da cultura e desenvolvimento sustentável. São Paulo: Manole, 2006.

UNCTAD – UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT. Relatório das

atividades criativas: economia criativa – uma opção de desenvolvimento viável. UNCTAD, 2010.

Disponível em: <http://unctad.org/pt/docs/ditctab20103_pt.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2016.

Published

2018-07-20

How to Cite

Silva, M. G., & Martins, T. C. (2018). Innovation environments for the creative industry. Comunicação & Inovação, 19(40), 144–159. https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5232