Innovation and youth: a study on production and consumption of news and the incoming journalism

Authors

  • Beatriz Becker Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Igor Waltz Universidade Federal do Rio de Janeiro ( UFRJ)
  • Heitor Leal Machado Universidade Federal do Rio de Janeiro ( UFRJ)
  • Rafael Pereira da Silva Universidade do Rio de Janeiro ( UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5172

Keywords:

innovation, youth, news, audiovisual contents and formats, consumer

Abstract

Reflecting on incoming journalism implies thinking on innovations in news production and on ways which young people consume news. This paper highlights trends in audiovisual news contents and formats aimed at young people, through an analysis of the sites BuzzFeed Brasil, Vice Brasil, AJ + and NowThis News. This study also identifies the ways in which undergraduates of Rio de Janeiro relate to the news measured by online questionnaires applied in six groups of students on Facebook. Thus, the article points out trends and challenges of current journalistic practices.

Downloads

Author Biographies

Beatriz Becker, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura e do Departamento de Expressões e Linguagens da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/ECO-UFRJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa Mídia, Jornalismo Audiovisual e Educação. Realizou o Pós- Doutorado na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e na Goldsmiths, University of London. É autora de Televisão e Telejornalismo: Transições; A linguagem do Telejornal; Pensando e Fazendo Jornalismo Audiovisual e coautora de Pantanal: A Reinvenção da Telenovela.

Igor Waltz, Universidade Federal do Rio de Janeiro ( UFRJ)

Jornalista, mestre e doutorando em Comunicação e Cultura pela PPGCOM/ECO/UFRJ. Bolsista PROEX/Capes.

Heitor Leal Machado, Universidade Federal do Rio de Janeiro ( UFRJ)

Mestre e Doutorando em Comunicação e Cultura pelo PPGCOM/ECO/UFRJ.

Rafael Pereira da Silva, Universidade do Rio de Janeiro ( UFRJ)

Jornalista, especialista em Comunicação Empresarial, e mestre em Comunicação e Sociedade peloPPGCOM/UFJF. Doutorando em Comunicação e Cultura pela PPGCOM/UFRJ. Bolsista Capes.

References

ALSINA, M. R. A construção da notícia. Petrópolis: Vozes, 2009.

BECKER, B. Desafios da profissão, do ensino e da pesquisa em jornalismo. In: KISCHINHEVSKY, M.;

IORIO, F. M.; VIEIRA, J. P. D. Horizontes do jornalismo. Rio de Janeiro: E-papers, 2011.

BECKER, B.; WALTZ, I. Mapping journalistic startups in Brazil: an exploratory study. In: ROBINSON,

L.; SCHULZ, J.; WILLIAMS, A. (Orgs.). Brazil: media from the country of the future (Studies in

media and communications). Bingley: Emerald, 2017. p. 113-135. (Volume 13). Disponível em:

<https://bit.ly/2xl53F9>. Acesso em: 2 out. 2017.

BRIGGS, M. Entrepreneurial journalism: how to build what’s next for news. Thousand Oaks: Sage, 2012.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 2. ed. São Paulo: Paz&Terra, 2000.

CATANI, A. M.; GILIOLI, R. S. P. Culturas juvenis: múltiplos olhares. São Paulo: UNESP, 2008.

CHRISTENSEN, C. The innovator’s dilemma: the revolutionary book that will change the way you do

business. New York, HarperBusiness, 2011.

DELEUZE, G. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. In: Conversações. São Paulo: Editora 34,

1992. p. 219-226.

EHRENBERG, A. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida:

Ideias e Letras, 2010.

FEIXA, C. De jóvenes, bandas y tribus: antropología de la juventud. Barcelona: Ariel, 1998. Disponível

em: <https://bit.ly/2Jf0VLF>. Acesso em: 21 set. 2017.

FRANCISCATO, C. E. Uma proposta de incorporação dos estudos sobre inovação nas pesquisas em jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 7, n. 1, jan./jun. 2010. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/1984-6924.2010v7n1p8

<https://bit.ly/2sfexMq>. Acesso em: 11 ago. 2017.

FREIRE FILHO, J. Retratos midiáticos da nova geração e a regulação do prazer juvenil. In: BORELLI, H.

S. S; FREIRE FILHO, J. (Orgs.). Culturas juvenis no século XXI. São Paulo: EDUC, 2008.

FUCHS, C. Social media, a critical introduction. Thousand Oaks: Sage, 2014. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446270066

JACKS, N. et al. Jovem e consumo midiático: dados preliminares do estudo piloto e da pesquisa exploratória. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 23., 2014, Belém. Anais…, Belém, COMPÓS,

2014. Disponível em: <https://bit.ly/2KYos0H>. Acesso em: 21 out. 2017.

KÜNG, L. Innovators in digital news. Oxford: University of Oxford, 2015. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755695218

LONGHI, R. R.; FLORES, A. M. M. Narrativas webjornalísticas como elemento de inovação: casos de Al

Jazeera, Folha de S.Paulo, The Guardian, The New York Times e The Washington Post. Revista

Brasileira de Ciências de Comunicação, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 21-40, jan./abr. 2017. Disponível DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201712

em: <https://bit.ly/2GWoPXe>. Acesso em: 1º jun. 2017.

MACHADO, M. Consumo e politização: discursos publicitários e novos engajamentos juvenis. Rio de

Janeiro: Mauad, 2011.

MOCARZEL, M. S. M. V. Tempos e espaços das juventudes: conceitos e trajetórias. In: Culturas, consumo

e representações midiáticas da juventude. PEREIRA, C. (Org.). Curitiba: Appris, 2017.

PHILLIPS, A. Journalism in context. Practice and theory for the digital age. Londres: Routledge, 2015. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203111741

PIKETTY, T. O capital no século XXI. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

RIES, E. A startup enxuta: como os empreendedores atuais utilizam a inovação contínua para criar empresas extremamente bem-sucedidas. São Paulo: Leya, 2012.

SAVAGE, J. A criação da juventude: como o conceito de teenage revolucionou o século XX. Rio de Janeiro:

Rocco, 2009. DOI: https://doi.org/10.1510/mmcts.2008.003277

SCHUMPETER, J. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

SHUDSON, M. Descobrindo a notícia. Uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Petrópolis:

Vozes, 2010.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital. Como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando

tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir, 2010.

ZAGO, G. S. Mídia, subjetivação e consumo de notícias em sites de redes sociais. Cadernos de Comunicação,

Santa Maria, v. 17, n. 1, p. 309-324, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/2L2TWCL>. Acesso em:

13 dez. 2017.

Published

2018-07-20

How to Cite

Becker, B., Waltz, I., Machado, H. L., & Silva, R. P. da. (2018). Innovation and youth: a study on production and consumption of news and the incoming journalism. Comunicação & Inovação, 19(40), 89–105. https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5172