Social tv and postmodern critical construction: a content analysis of tweets about Game of Thrones
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4747Keywords:
Social TV. Postmodernity. Criticism. Game of Thrones.Abstract
Postmodernity, by correcting the excesses of modernity, transformed the relation of individuals with themselves and with the audiovisual contents. In this context, social TV, considering the critical construction made in social networks, can be seen as a characteristic phenomenon of the period. For a better understanding of both concepts, this article proposes a content analysis of the tweets posted in 2015 during the exhibition of the fifth season of Game of Thrones.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BULKELEY, W. M. 10 Breakthrough technologies. MIT Technology Review, Cambridge, MA, 20 apr.
2010. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2014.
CESAR, P.; GEERTS, D. Understanding social TV: a survey. 2012. Disponível em: .
Acesso em: 26 out. 2017.
HARBOE, G. The TV is watching you. In: UXTV CONFERENCE, 2008, Mountain View. Proceedings…
Mountain View: UXTV, 2008. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.
HEGEL, G. W. F. A razão na história: uma introdução geral à filosofia da história. São Paulo: Centauro, 2001.
HOINEFF, N. A nova televisão: desmassificação e impasse das grandes redes. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 1996.
HOLMES, R. The future of social media? Forget about the U.S., look to Brazil. Forbes, Jersey City, 12 sep.
2013. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.
JENKINS, H. Fans, bloggers, and gamers: exploring participatory culture. New York: New York University
Press, 2006
Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. New York: New York University Press, 2013.
JOHNS, M. Two screen viewing and social relationships: exploring the invisible backchannel of TV viewing. In: STRANO, M. et al. (Eds.). Proceedings cultural attitudes towards communication and
technology 2012. Murdoch: Murdoch University, 2012. p. 333-343. Disponível em:
XfLzF8>. Acesso em: 25 out. 2017.
MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de
Janeiro: Forense Universitária, 1998.
______. O conhecimento comum: introdução à sociologia compreensiva. Porto Alegre: Sulina, 2010.
______. A transfiguração do político: a tribalização do mundo. Porto Alegre: Sulina, 2011.
______. O tempo retorna: formas elementares da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária,
2012.
MANJOO, F. Social television takes television back in time. New York Times, New York, 3 oct. 2015.
Disponível em: <https://goo.gl/Kr7fW9>. Acesso em: 15 dez. 2015.
MONTPETIT, M.-J. Building a new digital highway and a global living room: Marie-Jose Montpetit at
TEDxSilkRoad. 20’35”. TEDxTalks. YouTube. 2008. Disponível em: . Acesso
em: 25 out. 2017.
MONTPETIT, M.-J.; KLYM, N.; BLAIN, E. The future of mobile TV: when mobile TV meets the internet
and social networking. In: MARCUS, A.; ROIBÁS, A. C.; SALA, R. (Eds.). Mobile TV customizing content and experience. London: Springer, 2010.
PERON, A. Facebook marketing: dados de 2016 de maior rede social do mundo. Allan Peron, Belo
Horizonte, 31 maio 2017. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.
ZWAANEVELD, J. Comparing social TV approaches: a look into enjoyment, presence and awareness.
In: STUDENT CONFERENCE ON IT, 11., 2009, Enschede. Proceedings… Enschede: Faculty
of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science, University of Twente, jun. 2009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Mateus Vilela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.