Social tv and postmodern critical construction: a content analysis of tweets about Game of Thrones

Authors

  • Mateus Vilela Universidade do Sul de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4747

Keywords:

Social TV. Postmodernity. Criticism. Game of Thrones.

Abstract

Postmodernity, by correcting the excesses of modernity, transformed the relation of individuals with themselves and with the audiovisual contents. In this context, social TV, considering the critical construction made in social networks, can be seen as a characteristic phenomenon of the period. For a better understanding of both concepts, this article proposes a content analysis of the tweets posted in 2015 during the exhibition of the fifth season of Game of Thrones.

Downloads

Author Biography

Mateus Vilela, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutor e mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), onde foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), tendo realizado doutorado sanduíche com a Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Professor nos cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda na Unisul – Tubarão. Coordenador do Grupo de Pesquisa em “Convergências Tecnológicas (RCT)”. Membro do Grupo de Pesquisa “Televisão e Audiência (GPTV)”. Autor do livro Televisão Digital Brasileira: um estudo sobre processos comunicativos e avanços tecnológicos.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BULKELEY, W. M. 10 Breakthrough technologies. MIT Technology Review, Cambridge, MA, 20 apr.

2010. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2014.

CESAR, P.; GEERTS, D. Understanding social TV: a survey. 2012. Disponível em: .

Acesso em: 26 out. 2017.

HARBOE, G. The TV is watching you. In: UXTV CONFERENCE, 2008, Mountain View. Proceedings…

Mountain View: UXTV, 2008. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.

HEGEL, G. W. F. A razão na história: uma introdução geral à filosofia da história. São Paulo: Centauro, 2001.

HOINEFF, N. A nova televisão: desmassificação e impasse das grandes redes. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 1996.

HOLMES, R. The future of social media? Forget about the U.S., look to Brazil. Forbes, Jersey City, 12 sep.

2013. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.

JENKINS, H. Fans, bloggers, and gamers: exploring participatory culture. New York: New York University

Press, 2006

Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. New York: New York University Press, 2013.

JOHNS, M. Two screen viewing and social relationships: exploring the invisible backchannel of TV viewing. In: STRANO, M. et al. (Eds.). Proceedings cultural attitudes towards communication and

technology 2012. Murdoch: Murdoch University, 2012. p. 333-343. Disponível em:

XfLzF8>. Acesso em: 25 out. 2017.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de

Janeiro: Forense Universitária, 1998.

______. O conhecimento comum: introdução à sociologia compreensiva. Porto Alegre: Sulina, 2010.

______. A transfiguração do político: a tribalização do mundo. Porto Alegre: Sulina, 2011.

______. O tempo retorna: formas elementares da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária,

2012.

MANJOO, F. Social television takes television back in time. New York Times, New York, 3 oct. 2015.

Disponível em: <https://goo.gl/Kr7fW9>. Acesso em: 15 dez. 2015.

MONTPETIT, M.-J. Building a new digital highway and a global living room: Marie-Jose Montpetit at

TEDxSilkRoad. 20’35”. TEDxTalks. YouTube. 2008. Disponível em: . Acesso

em: 25 out. 2017.

MONTPETIT, M.-J.; KLYM, N.; BLAIN, E. The future of mobile TV: when mobile TV meets the internet

and social networking. In: MARCUS, A.; ROIBÁS, A. C.; SALA, R. (Eds.). Mobile TV customizing content and experience. London: Springer, 2010.

PERON, A. Facebook marketing: dados de 2016 de maior rede social do mundo. Allan Peron, Belo

Horizonte, 31 maio 2017. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.

ZWAANEVELD, J. Comparing social TV approaches: a look into enjoyment, presence and awareness.

In: STUDENT CONFERENCE ON IT, 11., 2009, Enschede. Proceedings… Enschede: Faculty

of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science, University of Twente, jun. 2009

Published

2017-12-08

How to Cite

Vilela, M. (2017). Social tv and postmodern critical construction: a content analysis of tweets about Game of Thrones. Comunicação & Inovação, 18(38), 109–121. https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4747