Communicational dispositifs in the world of the work: a theoretical review to operationalize the concept

Authors

  • Roseli Fígaro Universidade de São Paulo
  • Rafael Grohmann FIAM-FAAM e Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4669

Keywords:

Communication and work. Dispositif. World of the work.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the productivity of the dispositif’s concept as a methodological operator of research whose theoretical axis is the study of communication in the world of work, considering that the discussion is divided in three parts. First, in the introduction, we discuss concepts of communication and work and of communication in the world of the work. After that, it presents some definitions of dispositif and identify the one with which it deals, as well as the notion of dispositif is discussed from several authors’ perspective, based on a critique of Michel Foucault and adopting the conceptual approach of Dominique Maingueneau. At last, we propose a way of operating the concept of dispositif for communication research in the world of work. In conclusion, we reaffirm the relevance of the communication and work binomial and the contributions of its applications.

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Author Biographies

Roseli Fígaro, Universidade de São Paulo

Professora associada na Escola de Comunicações e Artes e no Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da USP. Coordenadora do Centro de Pesquisa em Comunicação e Trabalho – CPCT/USP/CNPq.

Rafael Grohmann, FIAM-FAAM e Universidade de São Paulo

Coordenador e professor do Mestrado Profissional em Jornalismo do FIAM-FAAM Centro Universitário e professor contratado III da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP). Coordenador do Grupo de Pesquisa Jornalismo, Mercado de Trabalho e Novas Linguagens (CNPq). Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP).

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Published

2017-12-08

How to Cite

Fígaro, R., & Grohmann, R. (2017). Communicational dispositifs in the world of the work: a theoretical review to operationalize the concept. Comunicação & Inovação, 18(38), 62–75. https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4669