Communication as a resource for development and social change: strategies for the brazil’s northeastern semiarid region
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4456Keywords:
Communication for the Development. Community communication. Rural communication.Abstract
This article discusses three strategies in the field of communication for the development and social change addressed to the communicational empowerment of technicians, rural producers and local leaders. The initiatives take place in the states of Ceará, Piauí and Rio Grande do Norte, based on participative methodologies with strong use of social networks and on workshops on communicative practices as a way of reorienting the flow of information and knowledge. Our goal is to provide participants with skills and make them capable of transmitting, and not just receive the exchange of knowledge between research institutions, technical assistance, rural extensions and farmers.
Downloads
References
CAVALCANTE, R. M. B.; NÓBREGA, A. Construindo uma agência de comunicação comunitária: a
experiência do Território Alto Oeste Potiguar. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento
Regional, Taubaté, v. 12, n. 4, p. 206-221, dez. 2016. Número especial.
CIMADEVILLA, G. Breve histórico da pesquisa em comunicação para o desenvolvimento. In: HEBERLÊ,
A.; COSENZA, B.; SOARES, F. B. (Orgs.). Comunicação para o desenvolvimento. Brasília, DF:
Embrapa, 2012.
COSUDE. Comunicación para el desarrollo: una guía práctica. Berna: Cosude, 2014.
DUARTE, R.; SOARES, J. B. Extensão rural e comunicação rural no Brasil: notas históricas e desafios contemporâneos.
Revista de Extensão e Estudos Rurais, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 397-426, jul./dez. 2011.
FARIAS, J. L. S. et al. Metodologia Sustentare: uma abordagem sociotécnica na construção e fortalecimento
da autonomia dos agricultores familiares. Comunicado Técnico, Sobral, n. 149, p. 1-20,
dez. 2015.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GUMUCIO-DAGRON, A. Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y
Pensamiento, Bogotá, v. 30, n. 58, p. 26-39, jan./jun. 2011.
HEBERLÊ, A. L. O. A pesquisa em comunicação para o desenvolvimento no Brasil. In: HEBERLÊ, A. L.
O.; COSENZA, B. C.; SOARES, F. B. (Orgs.). Comunicação para o desenvolvimento. Brasília,
DF: Embrapa, 2012. p. 55-68.
HERRERA-JARAMILLO, M. A questão rural na América Latina: subdesenvolvimento ou dependência
cultural? Reflexões a partir da obra de Celso Furtado. Cadernos do Desenvolvimento, Rio de
Janeiro, v. 6, n. 9, p. 251-266, jul./dez. 2011.
MEFALOPULOS, P. Communication for sustainable development: applications and challenges. In:
HEMER, O.; TUFTE, T. (Eds.). Media and glocal change: rethinking communication for development.
Buenos Aires: CLACSO, 2005. Cap. 14, p. 247-259.
______. Development communication sourcebook: broadening the boundaries of communication.
Washington DC: The World Bank, 2008.
NAVARRO, Z. Desenvolvimento rural no Brasil: os limites do passado e os caminhos do futuro. Estudos
Avançados, São Paulo, v. 15, n. 43, p. 83-100, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000300009
Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS
v. 18, n. 38 (16-32) set-dez 2017 32 DOI: https://doi.org/10.1542/gr.38-3-32
Ricardo Moura Braga Cavalcante & Adilson Rodrigues da Nóbrega
PERUZZO, C.M.K. Comunicação popular e comunitária em práticas de desenvolvimento rural na região
de Borborema (PB-Brasil). Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 37, n.2, p.
183-208, maio/ago. 2015
PNUD. Comunicación para el desarrollo: fortaleciendo la eficacia de las Naciones Unidas. Nueva York:
PNUD, 2011.
SERVAES, J. (Ed.). Communication for development and social change. New Delhi: Sage, 2008. DOI: https://doi.org/10.4135/9788132108474
SILVA, J. F. G. Velhos e novos mitos do rural brasileiro. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 43, p. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000300005
43-50, 2001.
SILVA, N. G.; MÜLLER, L. Comunicação rural: evolução x potencialidades. Revista Eletrônica em Gestão,
Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 121-128, jan./abr. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ricardo Moura Braga Cavalcante, Adilson Rodrigues da Nóbrega

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.