Social media and community broadcast as complementary platforms
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol18n37.4347Keywords:
Community Communication, Social Media, Local Public SphereAbstract
This article examines social media as complementary tools to articulate people around community communication initiatives, Problematizing the use of these media in community activism and the building of a local political public sphere, our research, based on bibliographic research is divided in three parts: 1) community broadcasting resistance in times of convergence and social media as platforms of complementarity; 2) use of social media in community broadcasting initiatives; and 3) future challenges for developing a political public sphere around community broadcasting initiatives.
Downloads
References
ASOCIACIÓN MUNDIAL DE RADIOS COMUNITARIAS. Principios para garantizar la diversidade y
el pluralismo en la radiodifusión y los servicios de comunicación audiovisual. 2010. Disponível
em: <http://bit.ly/2pOdCjK>. Acesso em: 23 ago. 2012.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Artigo 223. Diário Oficial da União,
Brasília, DF, 5 out. 1988.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução de
Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
ENNE, A. Práticas midiáticas e disputas por hegemonia: reflexões a partir de estudos de caso na Baixada
Fluminense. In: COUTINHO, E. (Org.). Comunicação e contra-hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ,
2008. p. 195-214.
ESTEVES, J. Espaço público. In: RUBIM, A. (Org.). Comunicação e política: conceitos e abordagens.
Salvador: UFBA, 2004. Disponível em: <http://bit.ly/2rjenSV>. Acesso em: 22 dez. 2015.
HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade
burguesa. Tradução de Flávio R. Kothe. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
KERN EUROPEAN AFFAIRS (KEA). The state of community media in the European Union. Brussels:
European Parliament, 2007. Disponível em: <http://bit.ly/2qoven6>. Acesso em: 15 maio 2017.
Mídias sociais e radiodifusão comunitária como plataformas complementares
83 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS
v. 18, n. 37 (66-83) maio-ago 2017
MATOS, H. Comunicação pública, esfera pública e capital social. In: DUARTE, J. (Org.). Comunicação
pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
PERUZZO, C. K. Revisitando os conceitos de comunicação popular, alternativa e comunitária. In:
CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMPUTAÇÃO, 19., 2006, Brasília, DF.
Anais… Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: <http://bit.ly/2rjlsDb>.
Acesso em: 15 maio 2017.
RAMOS, M. C. Sobre a importância de repensar e renovar a idéia de sociedade civil. In: RAMOS, M. C.;
SANTOS, S. Políticas de comunicação: buscas teóricas e práticas. São Paulo: Paulus, 2007.
SANTORO, L. F. A imagem nas mãos: o vídeo popular no Brasil. São Paulo: Summus, 1989.
MACBRIDE, S. et al. Uno solo mundo, voces múltiples – comunicación y información en nuestro tiempo.
Belgrado: Unesco, 1980. Disponível em: <http://bit.ly/1khDkaZ>. Acesso em: 12 nov. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Adilson Vaz Cabral Filho, Cinthya Pires Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.