Social media and community broadcast as complementary platforms

Authors

  • Adilson Vaz Cabral Filho Professor associado da Universidade Federal Fluminense (UFF), atua no Departamento de Comunicação Social e nos Programas de Pós-graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC)
  • Cinthya Pires Oliveira Mestranda do Programa de Pós-graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC) da Universidade Federal Fluminense (UFF).

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol18n37.4347

Keywords:

Community Communication, Social Media, Local Public Sphere

Abstract

This article examines social media as complementary tools to articulate people around community communication initiatives, Problematizing the use of these media in community activism and the building of a local political public sphere, our research, based on bibliographic research is divided in three parts: 1) community broadcasting resistance in times of convergence and social media as platforms of complementarity; 2) use of social media in community broadcasting initiatives; and 3) future challenges for developing a political public sphere around community broadcasting initiatives.

Downloads

References

ASOCIACIÓN MUNDIAL DE RADIOS COMUNITARIAS. Principios para garantizar la diversidade y

el pluralismo en la radiodifusión y los servicios de comunicación audiovisual. 2010. Disponível

em: <http://bit.ly/2pOdCjK>. Acesso em: 23 ago. 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Artigo 223. Diário Oficial da União,

Brasília, DF, 5 out. 1988.

CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução de

Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

ENNE, A. Práticas midiáticas e disputas por hegemonia: reflexões a partir de estudos de caso na Baixada

Fluminense. In: COUTINHO, E. (Org.). Comunicação e contra-hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ,

2008. p. 195-214.

ESTEVES, J. Espaço público. In: RUBIM, A. (Org.). Comunicação e política: conceitos e abordagens.

Salvador: UFBA, 2004. Disponível em: <http://bit.ly/2rjenSV>. Acesso em: 22 dez. 2015.

HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade

burguesa. Tradução de Flávio R. Kothe. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

KERN EUROPEAN AFFAIRS (KEA). The state of community media in the European Union. Brussels:

European Parliament, 2007. Disponível em: <http://bit.ly/2qoven6>. Acesso em: 15 maio 2017.

Mídias sociais e radiodifusão comunitária como plataformas complementares

83 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 18, n. 37 (66-83) maio-ago 2017

MATOS, H. Comunicação pública, esfera pública e capital social. In: DUARTE, J. (Org.). Comunicação

pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

PERUZZO, C. K. Revisitando os conceitos de comunicação popular, alternativa e comunitária. In:

CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMPUTAÇÃO, 19., 2006, Brasília, DF.

Anais… Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: <http://bit.ly/2rjlsDb>.

Acesso em: 15 maio 2017.

RAMOS, M. C. Sobre a importância de repensar e renovar a idéia de sociedade civil. In: RAMOS, M. C.;

SANTOS, S. Políticas de comunicação: buscas teóricas e práticas. São Paulo: Paulus, 2007.

SANTORO, L. F. A imagem nas mãos: o vídeo popular no Brasil. São Paulo: Summus, 1989.

MACBRIDE, S. et al. Uno solo mundo, voces múltiples – comunicación y información en nuestro tiempo.

Belgrado: Unesco, 1980. Disponível em: <http://bit.ly/1khDkaZ>. Acesso em: 12 nov. 2009.

Published

2017-08-08

How to Cite

Cabral Filho, A. V., & Oliveira, C. P. (2017). Social media and community broadcast as complementary platforms. Comunicação & Inovação, 18(37), 66–83. https://doi.org/10.13037/ci.vol18n37.4347