Architectures of subversion in brazilian cinema: the second mother
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol17n34.3930Keywords:
Brazilian contemporary cinema. Ana Muylaert. The second mother. Brazilian contemporary city and society. Architecture and subversion.Abstract
This article discusses the subversive powerinserted in the images of The second mother (Brazil, 2015, Ana Muylaert, particularly inthose regarding the house architecture and thecity spaces. The movie, which is set in typicalurban environments of the upper middle classfamilies of contemporary Brazil, articulatesframings of public and private spaces in whichtakes place an action that, to some extent,refers to the “master and the slaves” dynamics (Gilberto Freyre). The scenic sequence showsthe artificiality of corrupted and decadent socialsystems and implodes, poetically and symptomatically,the anachronic foundations thatstructure the social relations that survive andresist articulated by implicitly accepted and reiteratedmechanisms of consented exploitationand segregation.Downloads
References
CLIFFORD, J. Dilemas de la cultura. Barcelona: Gedisa, 1988.
DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DI FELICE, M. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas
do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
FISCHER, S. Durval discos: cinema e estranhamento. In: CATANI, A. M. et al. (Orgs.). Estudos
Socine de cinema, ano VI. São Paulo: Nojosa, 2005. p. 285-292. Disponível em:
www.socine.org.br/livro/vi_estudos_socine.pdf>. Acesso em: 1 jun. 2016.
______. Silêncio, melancolia e perplexidade: a poética do deslugar no cinema contemporâneo. In:
CAPUCHO, R.; VALENTE, A. C. (Orgs.). Avanca i cinema 2013. Avanca: Cine-Clube de
Avanca, 2013. p. 773-778.
FREUD, S. O estranho. In: ______. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. XVII.
Rio de Janeiro: Imago, 1972.
FREYRE, G. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia
patriarcal. São Paulo: Global, 2015.
LACOUE-LABARTHE, P.; NANCY, J. La panique politique. Paris: Christian Bourgeois, 2013.
MAGNANI, J. G. C. Quando o campo é a cidade: fazendo antropologia na metrópole. In:
MAGNANI, J. G. C.; TORRES, L. L. (Orgs.). Na metrópole: textos de antropologia urbana.
São Paulo: Edusp, 1996.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVA, A. Imaginários, estranhamentos urbanos. São Paulo: Sesc, 2014.
TEIXEIRA, R. T. Paisagens da crise e identidades de abandono no cinema brasileiro contemporâneo. FAP – Revista Científica, Curitiba, v. 12, p. 263-276, jan./jun. 2015. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.33871/19805071.2015.12.1.1422
<http://www.fap.pr.gov.br/arquivos/File/Cientifica12_CompletaCorrigida.pdf>. Acesso
em: 1 jun. 2016.
TURNER, V. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. São Paulo: Vozes, 1974.
VIVEIROS DE CASTRO, E. Equívocos da identidade. In: GONDAR, J.; DOBEDEI, V. (Orgs.).
O que é memória social? Rio de Janeiro: ContraCapa, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2016 Rafael Tassi Teixeira, Sandra Fischer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.