Changes in audiovisual narrative practices in post-media era
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol17n33.3552Keywords:
Subjectivity. Post-media. Media activism.Abstract
The purpose of this study is to investigate the differences in the practices of production, display and transmission betweencommunity videos made by social movements activists in the late 1980s and internet transmissions made by the free media in the June 2013 street protests in Rio de Janeiro. We will analyze in which way they manifest themselves in alternative communication practices and how they affect the subjectivity of the activists from the 1980s and the activists of free media in the beginning of the 21th century.
Downloads
References
ANTOUN, H. Jornalismo e ativismo na hipermídia: em que se pode reconhecer a nova mídia. FAMECOS:
mídia cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 1, n. 16. dez.. 2001. Disponível em:
revistas.univerciencia.org/index.php/famecos/article/view/274/208>.
______. Web 2.0: Participação e Vigilância na Era da Comunicação Distribuída. Rio de Janeiro: Ed. Mauad,
2008.
BERARDI, F. Les radios libres et l’émergence d’une sensibilité post-médiatique. Multitudes. n. 21, verão DOI: https://doi.org/10.3917/mult.021.0015
2005. Disponível em: <http://www.multitudes. net/Les-radios-libres-et-l-emergence-d>. Acesso
em: 25 jun. 2006.
BLONDEAU, O. Become The Media ! Du Post-Media au Médiascape. Colloque Internet, Culture and
Society: French and American Prespectives. Austin, Université d’Austin. 2004.
78 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS
Alita Villas Boas de Sá Rego
v. 17, n. 33 (66-78) jan-abr 2016
BLUMER, H. A massa, o público e a opinião pública. COHN, G. (Org.). Comunicação e Indústria Cultural.
São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1978.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
FERNANDES, L. Batalha na frente do Palácio da Guanabara. O Globo, Rio de Janeiro, 12 jul. 2013.
FORMAGGINI, E. Entrevista concedida à autora. 2013.
GUATTARI, F. Vers une ère post media, 1990. Chimeres, n. 28, primavera-verão 1996. Disponível em:
<http://www.revue-chimeres.fr/drupal_chimeres/files/28chi02.pdf> Acesso em: jun. 2013.
______Caosmose. Um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
HARDT, M.; NEGRI, A. Multidão: guerra e democracia na Era do Império. Rio de Janeiro: Ed. Record,
2005.
MACHADO, A. Rádios livres: reforma agrária do ar. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1986.
______A televisão levada a sério. São Paulo: Ed. Senac, 2001.
MCLUHAN, M. O meio é a mensagem. [S.n], [1969?]
RHEINGOLD, H. Foules Intelligentes. La révolution qui commence. Paris: M2 Éditions, 2005.
SANTORO, L. F. A imagem nas mãos. O vídeo popular no Brasil. São Paulo: Summus, 1989. Disponível em:
<http://books.google.com.br/books?id=RX-6-FWQ-aMC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&
q&f=false> Acesso em: Jun 2013.
TOJA, N. TV Maxambomba: processos de singularização. 2010. 87 f. Dissertação de Mestrado. Programa
de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro, Duque de Caxias, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Alita Villas Boas de Sá Rego

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.