Manguetown: Recife city in Chico Science & Nação Zumbi’s songs
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol16n32.3394Keywords:
Chico Science & Nação Zumbi. City. Recife.Abstract
CSNZ was one of the main headliners of themanguebeat movement, a musical and artisticscene that occurred in that city in the early 1990s.The investigated songs are from the albums Dalama ao caos (1994) and Afrociberdelia (1996),both released before the death of Chico Science,in February 1997. The discussion will encompassthe appropriations and ways of narrating urbanenvironments, scenarios, socio-economic situationsand characters by the CSNZ’s songs.Downloads
References
ALBUQUERQUE JR., D. M. A invenção do Nordeste e outras artes. 2. ed. Recife; FJN-Massangana; São
Paulo: Cortez, 2001.
BARBOSA, D. T.; MACIEL, C. A. A. Pontes imaginárias sob o céu da manguetown: o manguebeat e os
novos olhares sobre o Recife. Para onde? v. 6, n. 2, 2012, p. 69-80. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-0003.36483
CAIAFA, J. Produção comunicativa e experiência urbana. In: 28º CONGRESSO BRASILEIRO DE
CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO – INTERCOM. NÚCLEO DE PESQUISA “COMUNICAÇÃO
E CULTURAS URBANAS”. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Estadual do
Rio de Janeiro. 2005. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2005/resumos/R1589-1.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2013.
CHICO SCIENCE & NAÇÃO ZUMBI. Da lama ao caos. Rio de Janeiro: Chaos; Sony Music, 1994. CD.
______. Afrociberdelia. Rio de Janeiro; São Paulo: Chaos; Sony Music, 1996. CD.
FERRARA, L. D’A. Cidade: meio, mídia e mediação. MATRIZes, v. 1, n. 2, 2008, p. 39-53. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p39-53
GARCÍA CANCLINI, N. La modernidad después de la posmodernidad. In: BELLUZZO, A. M. M. (org.).
Modernidade: vanguardas artísticas na América Latina. São Paulo: Memorial da América Latina;
UNESP, 1990, p. 201-237.
LOTMAN, I. M. La semiosfera 1: semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra, 1996.
MORAES, M. T. D. Emblemas da sagração Armorial: Ariano Suassuna e o movimento Armorial (1970-
76). Recife: UFPE, 2000.
NETA, M. A. V. A dimensão espacial do movimento mangue e a construção de uma identidade territorial:
visões sobre o urbano e os locais de moradia. Terr@ Plural, v. 1, n. 2, 2007, p. 29-40.
PRYSTHON, A. Diferença, pop e transformações cosmopolitas no Recife a partir do movimento mangue.
Fronteiras – estudos midiáticos, v. 6, n. 1, 2004, p. 33-46.
SANTOS, I. M. F. Em demanda da poética popular: Ariano Suassuna e o movimento Armorial. Campinas,
SP: Unicamp, 1999.
SOLER, L. As raízes árabes na tradição poético-musical do Sertão nordestino. Recife: UFPE, 1978.
SOUZA, C. M. “Da Lama ao Caos”: diversidade, diferença e identidade cultural na cena Mangue do
Recife. 2001. Disponível em: <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20101111074817/morais.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2013.
SUASSUNA, A. O movimento Armorial. Revista Pernambucana de Desenvolvimento. Recife, v. 4, n. 1, p.
39-64, jan./jun. 1977.
VARGAS, H. Hibridismos musicais de Chico Science & Nação Zumbi. Cotia, SP: Ateliê, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Herom Vargas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.