Notes on the agenda of the Brazilian newscast: a very good TV newscast

Authors

  • Ana Carolina Rocha Pessôa Temer Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Simone Antoniaci Tuzzo Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol17n33.3273

Keywords:

Telejournalism. News values. Social changes. Organization of reality.

Abstract

This work is part of a continuing reflection on Communication and Journalism, developed by the Laboratory for Critical Reading of Media, in the Faculdade de Comunicação e Informação of Universidade Federal de Goiás (UFG). The focus of the analysis are the reports made on domestic animals in the year of 2014, a period marked by other news of great impact. This paper stems from considerations on specific aspects of journalism and the issue of news values as a basis for analysis of the task assignment and the construction of news script of television newscasts aired nationally by Rede Globo, trying to point out the inclusion of a new task assignment: pets and their presence in contemporary society.

Downloads

Author Biographies

Ana Carolina Rocha Pessôa Temer, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora do Programa de Pós-graduação da Faculdade de Informação e Comunicação – FIC, da Universidade Federal de Goiás. Doutora e mestre em Comunicação   pela Universidade Metodista de São Paulo, Especialista em Sociologia pela Universidade Federal de Uberlândia e Bacharel em jornalismo pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Simone Antoniaci Tuzzo, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora do Programa de Pós-graduação da Faculdade de Informação e Comunicação – FIC, da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Mestre e Bacharel em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo.

References

BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

FOLHA. Jornal Nacional marca pior média de audiência de sua história na prévia. Disponível em:

f5.folha.uol.com.br/televisao/2014/04/14.39663-jornal-nacional-marca-pior-media-de-audiencia-

-de-sua-historia-na-previa.shtml>. Acesso em: 10 jan. 2015.

GALEANO, E. A caminho de uma sociedade da incomunicação? In: MORAES, D. (Org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 149-154.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.

GROTH, O. O poder cultural desconhecido: fundamentos da Ciência dos Jornais. Tradução de Liriam

Sponholz. Petrópolis: Vozes, 2011.

KELH, M. R. Eu vi um Brasil na TV. In: COSTA, A.; SIMÕES, I. F.; KEHL, M. R. Um país no ar: a história

da TV brasileira em 3 canais. São Paulo: Brasiliense; Funarte, 1986.

LUHMANN, N. Introdução à teoria dos sistemas. Petrópolis: Vozes, 2011.

MARCONDES FILHO, C. A saga dos cães perdidos. Comunicação e Jornalismo. São Paulo: Hacker, 2000.

PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado de la Argumentación: la nueva retórica. Madri:

Editorial Gredos, 1989.

PORCELLO, F. A. C. TV e poder: as relações sombras que ajudaram a fazer a história recente do Brasil. In

PEREIRA JÚNIOR, A. E. V.; MOTA, C. L.; PORCELLO, F. A. C. Telejornalismo: a nova praça

pública. Florianópolis: Insular, 2006. p.145-166.

94 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 17, n. 33 (79-94) jan-abr 2016 DOI: https://doi.org/10.1021/cen-09402-awards1005

Ana Carolina Rocha Pessôa Temer & Simone Antoniaci Tuzzo

REY MORATÓ, J. Comunicación política, internet y campañas e

Published

2016-02-19

How to Cite

Temer, A. C. R. P., & Tuzzo, S. A. (2016). Notes on the agenda of the Brazilian newscast: a very good TV newscast. Comunicação & Inovação, 17(33), 79–94. https://doi.org/10.13037/ci.vol17n33.3273

Most read articles by the same author(s)