The setbacks of the political and mediagenic scandal in the brazilian 2014 presidential elections
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol16n32.3193Keywords:
Journalism. Media related political scandal. Jornal Nacional.Abstract
The political scandal in contemporary democracyis linked to the concepts of transgression andmediatization. The act of breaking rules legallyprotected or systems of values of a society andthe reporting of public events in the global levelconsolidate the basis of the political and mediagenicscandal. In the Brazilian 2014 presidentialelections, allegations of a corruption schemeinvolving Petrobras mobilized political actors, especiallyPresident Dilma Rousseff (PT), who disputedthe second presidential term. Therefore, thepaper aims to study the framework of the politicalscandal of Petrobras in the Jornal Nacional newsprogram during the election campaign.Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
DATAFOLHA. Com 36%, Dilma lidera após início oficial da campanha eleitoral. São Paulo, 18 jul. 2014.
Disponível em: <http://datafolha.folha.uol.com.br/eleicoes/2014/07/1487860-com-36-dilma-lidera-
apos-inicio-oficial-da-campanha-eleitoral.shtml>. Acesso em: 4 nov. 2015.
ENTMAN, R. M. Framing: toward clarification of a fractured paradigm.Journalof Communication, v. 43, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
n. 4, p. 51-58, 1993. DOI: https://doi.org/10.1016/0163-7258(93)90066-M
FOLHA DE S. PAULO. Popularidade de Dilma cai 27 pontos após protestos. Caderno Poder, 29 jun. 2013.
Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/poder/2013/06/1303541-popularidade-de-dilma-
-cai-27-pontos-apos-protestos.shtml>. Acesso em: 3 nov. 2015.
G1. Costa diz em delação premiada que recebeu propina de R$ 1,5 milhão. 18 set. 2015. Disponível em:
<http://g1.globo.com/politica/noticia/2014/09/costa-diz-em-delacao-premiada-que-recebeu-propina-
de-r-15-milhao.html>. Acesso em: 4 nov. 2015.
GOMES, W. Transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.
IANNI, O. O príncipe eletrônico. In: DOWBOR, L. et al. (Orgs.). Desafios da comunicação. 2. ed.
Petrópolis: Vozes, 2003.
PORTO, M. Media framing and citizen competence: television and audience’s interpretation of politics in
Brazil. Tese (Doutorado) – University of California, San Diego, 2001.
______. Enquadramentos da mídia e política. In: RUBIM, A. A. C. (Org.). Comunicação e política: conceitos
e abordagens. Salvador: UFBA, 2004.
ROSA, A. M. O conceito de escândalo: entre a realidade midiática e a realidade antropológica. In: VII
CONGRESSO SOPCOM. 2001. Anais...Porto: Universidade do Porto, 2001.
SODRÉ, M. Existe consciência ética na imprensa? In: PAIVA, R. Ética, cidadania e imprensa. Rio de
Janeiro: Mauad, 2002.
THOMPSON, J. B. O escândalo político: poder e visibilidade na era da mídia. Petrópolis: Vozes, 2002.
UOL ELEIÇÕES. Intenção de voto no 1º turno para presidente. 4 out. 2014. Disponível em:
uol.com.br/2014/pesquisas-eleitorais/brasil/1-turno/>. Acesso em: 4 nov. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Carla Montuori Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.