Discussão sobre as Abordagens Associadas à Aprendizagem Autodirigida e sua Relação com as Tecnologias Educacionais

Autores

  • Hugo Vieira Lucena de Souza Universidade Federal de Pernambuco
  • Rodrigo Lins Rodrigues Departamento de Educação - Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Ivanildo José de Melo Filho Instituto Federal de Pernambuco
  • Alex Sandro Gomes Centro de Informática - Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.13037/ria.vol13n1.185

Resumo

O presente trabalho apresenta um estudo complementar ao apresentado no DESAFIE!2016 – Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação da CSBC2016, que explorou acerca das diferentes abordagens do fenômeno conhecido como aprendizagem autodirigida e sua relação com diferentes modalidades de ensino. Nas seções a seguir são apresentados trabalhos que desenvolvem pesquisas sobre o tema e alguns resultados obtidos por meio desses são descritos. Por fim, são propostos eventuais desafios a serem explorados para um futuro desenvolvimento de soluções baseadas nesse fenômeno

Downloads

Referências

BARROS, D.; Estilos de uso do espaço virtual: como se aprende e ensina no virtual. Revista Inter-ação, edição 34, 2009, p. 51-74.

BOLHUIS, S.; VOETEN, M; Towards self-directed learning in secondary schools: what do teachers do? Teaching and Teacher Education, versão 17, 2001, pp. 837-855.

BROOKFIELD, S.; Self-directed learning handbook: International Handbook of Education for Changing World of Work. SSBM Media, 2009.

BROCKETT, R. G.; HIEMSTRA, R.; Self-direction in adult learning: perspectives on theory, research and practice, New York: Routledge, 1991.

CANDY, P. C.; Self-directing for lifelong learning: A comprehensive guide to theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

DAWSON, S.; MACFADYEN, L.; RISKO, E.; FOULSHAM, T.; KINGSTONE, A.; Using technology to encourage self-directed learning: the collaborative lecture annotation system (CLAS). Ascilite, 2012.

DISCHEV, C.; DISCHEVA, D.; J.; Support for Independent Learning in Evolving Computer Science Disciplines. 3th WCITH, Vietnam, 2015.

EL-BISHOUTY, M.; OGATA, H.; Context-aware support for self-directed ubiquitous learning. IJML Organization, v. 10, n. 10, 2010.

GARCIA, I.; GROS, B.; MAS, X.; NOGUERA, I.; SANCHO, T.; CEBALLOS, J.; Just4me: Functional Requirements to Support Informal Self-directed Learning in a Personal Ubiquitous Environment. Universidade de Aveiro, Portugal, 2012.

GARRISON, D. R.; Self-directed learning: Toward a comprehensive model. Adult Education Quarterly, 48, 1997, p. 18-33.

KIM, M.; OLFMAN, L; RYAN, T.; ERYILMAZ, E.; Leveraging a personalized system to improve self-directed learning in online educational environments. Computers and Education, v. 70, 2013, pp. 150-160.

KNOWLES, M. S. Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Chicago: Follet, 1975.

LAI, C.; WANG, Q.; LI, X.; HU, X.; The influence of individual espoused cultural values on self-directed use of technology for language learning beyond the classroom. Computers in Human Behavior, v. 62, 2016, pp. 676-88.

LOUNSBURY, J. W.; LEVY, J. J.; PARK, S. H.; GIBSON, W.; SMITH, R. An investigation of the construct validity of the personality trait of self-directed learning. Elsevier Learning and Individual Differences, v. 19, pp. 411-418, 2009.

MONTEIRO, Bruno S. Ambiente de aprendizado ubíquo Youubi. Design e avaliação. Tese de Doutorado do CIn da Universidade Federal de Pernambuco, 2015.

RAMOS, J.; RODRIGUES, R.; SILVA, J.; GOMES, A. Analisando Fatores que Afetam o Desempenho de Estudantes Iniciantes em um Curso a Distância. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2014, pp. 99-108.

SIRIWONGS, P..; Development Student’s Leaning Ability by Dint of Self-directed Learning. 7th WCES, Greece, 2015.

SONG, L.; Hill., J.; A conceptual Model for Understanding Self-directed learning in Online Environments. JIOL, Volume 6, Number 1, Spring, 2007.

SRIARUNRASMEE, J.; TECHATAWEEWAN, W.; MEBUSAYA, R.; Blended Learning Supporting Self-directed Learning and Communication Skills of Srinakharinwirot University’s First Year Students. 7th WCES, Greece, 2015.

STUBBÉ, H.; THEUNISSEN, N.; Self-directed adult learning in a ubiquitous learning environment: a meta review. TSSOL, 2008.

TEO, T., TAN, S.; LEE, C.; CHAI, C.; KOH, J.; CHEN, W.; CHEAH, H.; The self-directed learning with technology scale for young students: An initial development and validation. Computers and Education, v. 55, 2010.

ZION, M.; SLEZAK, M.; It takes two to tango: In dynamic inquiry, the self-directed student acts in association with the facilitating teacher. Teaching and Teacher Education, v. 21, 2005, pp. 875-894.

Downloads

Publicado

2020-05-31

Como Citar

Souza, H. V. L. de, Rodrigues, R. L., Melo Filho, I. J. de, & Gomes, A. S. (2020). Discussão sobre as Abordagens Associadas à Aprendizagem Autodirigida e sua Relação com as Tecnologias Educacionais. Revista De Informática Aplicada, 13(1). https://doi.org/10.13037/ria.vol13n1.185

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)