O NORTE BRASILEIRO NARRADO: passeios dramatúrgicos e identitários por uma região sub-representada pela telenovela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol25n53.8583

Keywords:

comunicacations and consumption, sociocultural identities, telenovela

Abstract

We propose that the choices of telenovela sceneries highlight power relations and inter-regional inequalities in Brazil, since certain regions, holders of a media and sociocultural hegemony, use to be more fictionally represented than others. In this context, we draw attention to an under-representation of the North, since, in the two first decades of this century, only three telenovelas from Rede Globo were set in the region. Considering this under-representation, we seek to understand how the works explore and conceive the North in identity terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leonardo Santana dos Santos Rodrigues, School of Higher Education in Advertising and Marketing

    PhD student and master's degree holder in Communications and Consumption Practices from Escola Superior de Propaganda e Marketing. Holder of Prosup/CAPES scholarship. Member of the research groups Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO) and Comunicação, Linguagens, Discursos e Memória na Amazônia, both registered on Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

  • Marcia Perencin Tondato, School of Higher Education in Advertising and Marketing

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp) e graduada em Publicidade e Pro-paganda também pela Umesp. Docente-titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM) da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Pesquisadora-líder do grupo de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO), cadastrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

BACCEGA, Maria Ap.. Inter-relações comunicação e consumo na trama cultural: o papel do sujeito ativo. Animus, v. 7, n. 15, jan./jun. 2009, pp. 107-122. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/viewFile/6202/3699. Acesso em: 08 jun. 2022.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.

COMUNIDADES Quilombolas. Tocantins - Governo do Estado, s.d.. Disponível em: https://www.to.gov.br/sectur/comunidades-quilombolas/6njfrsueivpa. Acesso em: 07 jun. 2022.

FIGARO, Roseli e GROHMANN, Rafael. A recepção serve para pensar: um "lugar" de embates. Palabra Clave, v. 20, n. 1, p. 142-161, 2017. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/textos/002847617.pdf. Acesso em: 09 jun. 20220.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.

LOPES, Maria Immacolata V. de. Mediação e recepção. Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Revista Matrizes, n. 1, jan./jun., 2014, São Paulo, pp. 65-80. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p65- 80. Acesso em: 09 jun. 2022.

LOPES, Maria Immacolata V.. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, v. 26, ano IX, jan/abr, 2003. Acesso em: 01 jun. 2022.

MILLER, Daniel. Cultura como consumo material. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 28, p. 33-63, jul./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832007000200003. Acesso em: 08 jun. 2022.

MCCRACKEN, Grant. Culture and consumption. Indianopolis: Indiana University Press, p. 71-89, 1990.

OROZCO GOMÉZ, Guillermo. A explosão da dimensão comunicativa: implicações para uma cultura de participação das audiências. In: ROCHA, Rose de Melo e OROFINO, Maria Isabel R. (orgs.). Comunicação, consumo e ação reflexiva - caminhos para a educação do futuro. Porto Alegre: Sulina, 2014.

O TOCANTINS. Tocantins - Governo do Estado, s.d.. Disponível em: https://www.to.gov.br/pge/o-tocantins/bc6xc8ay67l#:~:text=Criado%20em%201988%20pela%20Assembleia,Oeste%20e%20do%20pr%C3%B3prio%20Norte. Acesso em: 07 jun. 2022.

TONDATO, Marcia. Cenários Internacionais na teleficção - (re)conhecendo-se na geografia do

imaginário. In: MARTINS, Moisés de Lemos; CABECINHAS, Rosa; MACEDO, Lurdes

(Eds.). Anuário Internacional de Comunicação Lusófona. Coimbra: CECS/Grácio Editor

, p. 289-302.

TONDATO, Marcia. Viajando com a telenovela: o turismo ficcional como ampliação de

universos simbólicos e materiais. Revista Comunicación, n. 10, v.1, 2012, p.1031-1046.

Disponível em: chrome-

extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://core.ac.uk/download/pdf/51399214.pdf.

Acesso em: 08 jun. 2022.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis (RJ): Vozes, 2014.

Published

2022-12-19

How to Cite

O NORTE BRASILEIRO NARRADO: passeios dramatúrgicos e identitários por uma região sub-representada pela telenovela. (2022). Comunicação & Inovação, 23(53). https://doi.org/10.13037/ci.vol25n53.8583

Most read articles by the same author(s)