Main psychometric evaluation methods of the validity of measuring instruments

Authors

  • Cristiane Martins Cunha Universidade de São Paulo – São Paulo (SP), Brasil
  • Omar Pereira de Almeida Neto Universidade Federal de Uberlândia – Uberlândia (MG), Brasil
  • Renata Stackfleth Universidade de São Paulo – São Paulo (SP), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol14n47.3391

Keywords:

Validity of tests, Measurements, methods, and theories, Questionnaires, Psychometrics

Abstract

Introduction: The publication of studies demonstrating the importance of proper psychometric evaluationof measuring instruments as a good quality instrument criterion with regard to evidence of validityand reliability is increasingly common. The validity of a measuring instrument brings together a body ofevidence proving that it is in fact measuring the construct that it is supposedly measuring. This articleaims to present the basic principles of psychometric evaluation of the validity of measuring instrumentsand the main statistical methods described in the literature. Development: The survey was conductedfrom publications in MEDLINE, LILACS, and IBECS databases and also from the descriptions in relatedbooks. The studies’ analyses involved reading titles, abstracts, and articles published in the last 10 years andduplicated articles or those not responding to the purpose of this review were excluded. The techniques ofevaluation of quantitative validity that make up the trinary model (construct validity, content validity, andcriterion validity) has proved sufficient and satisfactory in demonstrating the validity of an instrument.Conclusion: In general, the authors agree with the basic criteria for evaluating the validity of a good measuringinstrument. The validity of a measuring instrument is an existing psychometric attribute in a goodinstrument and needs to be covered in these study categories.

Downloads

Author Biographies

Cristiane Martins Cunha, Universidade de São Paulo – São Paulo (SP), Brasil

Doutoranda em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - EERPUSP.

Omar Pereira de Almeida Neto, Universidade Federal de Uberlândia – Uberlândia (MG), Brasil

Mestrando em Atenção à Saúde pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro - UFTM.

Renata Stackfleth, Universidade de São Paulo – São Paulo (SP), Brasil

Mestranda em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - EERPUSP.

References

1. Silva JA, Ribeiro-Filho NP. Avaliação e mensuração da dor. Pesquisa, teoria e prática. Ribeirão Preto: FUNPEC; 2006.

2. Pasquali L. Psicometria. Rev da Esc de Enfermagem da USP. 2009a;43(especial):992-9.

3. Pasquali, L. Psicometria: Teoria dos testes na psicologia e na educação. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; 2009b.

4. Sartes LMA, Souza-Formigoni MLO. Avanços na psicometria: da teoria clássica dos testes à teoria de resposta ao item. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2013;26(2):241-50.

5. Pasquali L, Primi R. Fundamentos da teoria de resposta ao item: TRI. Avaliação Psicológica. 2003;2(2):99-110.

6. Couto G, Primi R. Teoria de resposta ao item (TRI): conceitos elementares dos modelos para itens dicotômicos. Boletim de Psicologia. 2011;LXI(134):1-15.

7. Pasquali L. Validade dos testes psicológicos: será possível reencontrar o caminho? Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2007;23(especial):99-107.

8. Fayers PM, Machin D. Quality of life. Assessment, analysis, and interpretation. The assessment, analysis, and interpretation of patient-reported outcomes. 2nd ed. Chichester: John Wiley & Sons; 2007.

9. Primi R. Psicometria: fundamentos matemáticos da teoria clássica dos testes. Avaliação Psicológica. 2012;11(2):297-307.

10. Cook DA, Beckman TJ. Current concepts in validity and reliability for psychometric instruments: theory and application. The Am Journal of Med. 2006;119(2):166.e7-16.

11. Martins GA. Sobre confiabilidade e validade. RBGN. 2006;8(20):1-12.

12. Lamprea JA, Gómez-Restrepo C. Validez en la evaluación de escalas. Rev Colombiana Psiquiatr. 2007;36(2):340-8.

13. Kimberlin CL, Winterstein AG. Validity and reliability of measurement instruments used in research. Am J Health Syst Pharm. 2008;65(23):2276-84.

14. Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady D, Hearst N, Newman TB. Delineando a pesquisa clínica. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2008.

15. Polit, DF, Beck CT. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. 7th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2010.

16. Collares CF, Grec WLP, Machado JLM. Psicometria na garantia de qualidade da educação médica: conceitos e aplicações. Scien in Health. 2012;3(1):33-49.

17. Pilatti LA, Pedroso B, Gutierrez GL. Propriedades psicométricas de instrumentos de avaliação: um debate necessário. R.B.E.C.T. 2010;3(1):81-91.

18. Urbina S. Fundamentos de testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed; 2007.

19. Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medida. Ciên Saúde Coletiva. 2011;16(7):3061-8.

20. Menezes PR. Validade e confiabilidade das escalas de avaliação em psiquiatria [Internet]. 2013 [acesso em 12 de agosto. 2015]. Disponível em: http://hcnet.usp.br/ipq/revista/vol25/n5/conc255b.htm.

21. Haynes SN, Richard DCS, Kubany CS. Content validity in psychological assessment: A functional approach to concepts and methods. Psychological Assessment. 1995;7(3):238-47.

22. Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nursing Research. 1986;35(6):381-5.

23. Grant JS, Davis LL. Selection and use of content experts for instrument development. Research Nursing of Health. 1997;20(3):269-74.

24. Tilden VP, Nelson CA, May BA. Use of qualitative methods to enhance content validity. Nursing Research. 1990;3(3):172-5.

25. Guillemin F. Cross cultural adaptation and validation of health status measures. Scand J Rheumatol. 1995;24(2):61-3.

26. Topf M. Three estimates of interrater reliability for nominal data. Nursing Research. 1986;35(4):253-45. Como citar este artigo:

Cunha CM, Neto OPA, Stackfleth R. Principais métodos de avaliação psicométrica da validade de instrumentos de medida. Rev.

Aten. Saúde. 2016;14(47): 75-83.

27. Davis LL. Instrument review: getting the most from a panel of experts. Appl Nurs Res. 1992;5(4):194-7.

28. Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Res Nur Health. 2006;29(5):489-97.

29. Vianna HM. Validade de constructo em testes educacionais. In: Vianna HM. Testes em educação. São Paulo: Ibrasa; 1987. p. 35-44.

30. Cronbach LJ, Meehl PE. Construct validity and psychological tests. Psychological Bulletin. 1955;52:281-302.

Published

2016-02-16

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.