A Transformative Framenwork for Social Software use in e-Learning Um 'Framework' Transformativo para uso do Software Social em e-Learning
DOI:
https://doi.org/10.13037/ria.vol7n1.1654Palavras-chave:
software social, software educacional, e-learningResumo
Este artigo irá descrever as bases teóricas do uso de um quadro em 3 níveis enraizado nos princípios de aprendizagem social; ilustrar como esse quardro pode ser aplicado a um conjunto básico de ferramentas de software educacional social; e fornecer um exemplo detalhado de como essa estrutura pode ser aplicada a wikis em um contextro de e-learningDownloads
Referências
CORMIER, D. Rhizomatic education: Community as curriculum. Innovate 4(5). Retrieved July 2, 2008, from http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=550
DABBAGH, N., & REO, R. Back to the future: Tracing the roots and learning affordances of social software. In: M.J.W. Lee and C. McLoughlin (Eds.), Web 2.0-based e-Learning: Applying social informatics for tertiary teaching (pp. 1-20). Hershey, PA: IGI Global, 2011.
FRIELICK, S. Beyond constructivism: An ecological approach to e-learning. In: R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer, & R. Phillips (Eds.), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 328-332). Perth, WA: University of Western Australia, 2004. Available at: http://www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/pdf/frielick.pdf
GUNAWARDENA, C.; LOWE, C., & ANDERSON, T. Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social building of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational Computing Research, 17(4), 397–431, 1997.
LAURILLARD, D. Rethinking university teaching: A framework for the effective use of educational technology. New York: Routledge.
OBASANJO, D. (2004, October 5). Social software is the platform of the future. Retrieved October 10, 2007, from http://98.232.48.79/weblog/2004/10/06/SocialSoftwareIsThePlatform OfTheFuture.aspx
O’REILLY, T. (2007, July 17). Levels of the game: the hierarchy of web 2.0 applications. O’Reilly Radar. Retrieved January 23, 2008, from http://radar.oreilly.com/archives/2006/07/levels_of_the_game.html
SALMON, G. E-moderating: The key to teaching and learning online (2nd ed.). London: Routledge, 2004.
SCLATER, N. Web 2.0, personal learning environments, and the future of learning management systems. Boulder, CO: EDUCAUSE Center for Applied Research (ECAR). Available at http://www.educause.edu/ecar, 2008.
SESSUM, C. (2006, January 21). Notes on the significance of the emergence of blogs and wikis. Retrieved October 12, 2006, from http://eduspaces.net/csessums/weblog/6172.html
WILEY, D., & EDWARDS, E.K. (2002). Online self-organizing social systems: The decentralized future of online learning. Retrieved July 7, 2008, from http://opencontent.org/docs/ososs.pdf.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2012 Nada Dabbagh, Rick Reo

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam trabalhos na RIA estão de acordo com os seguintes termos:
- Autores mantêm seus direitos autorais e concedem à RIA o direito à primeira publicação. Admite-se o compartilhamento do referido trabalho, desde que seja reconhecida sua autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores podem fechar contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado na RIA, com reconhecimento de sua autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores podem publicar e distribuir seu trabalho online, antes ou durante o processo editorial.