On walls, on clothing, on the skin: the character in the urban landscape

Authors

  • João Batista Cardoso , Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) com pós-doutorado pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professor do Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol17n34.3915

Keywords:

Urban environment. Character. Appropriation.

Abstract

This article discusses the different ways of exhibiting images of comic book characters in the urban environment. In spite of copyright rules, these images are unduly displayed in public places. This typeof appropriation aims to spread a wide range of discourses,from political positions to personal accounts.Such discourses are materialized on temporaryand permanent supports: walls, facades, vehiclesand even the human body that moves around thecity. Although these displays are of a subversivenature, these practices reveal creative ways of talkingabout the city and its citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Batista Cardoso, , Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) com pós-doutorado pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professor do Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).
    Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP com Pós-doutorado pela ECA-USP; Professor do Programa de Mestrado em Comunicação da USCS; Líder do Grupo de Pesquisa "O signo Visual nas mídias";

References

CANEVACCI, M. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo:

Studio Nobel, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/S1364-5439(04)00075-9

CARDOSO, J. B. F. Tatuagens e histórias de vida: o personagem na construção da identidade. In: COMPÓS,

GT PRÁTICAS INTERACIONAIS E LINGUAGENS NA COMUNICAÇÃO, 25., 2016, Goiânia.

91 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

No muro, na roupa, na pele

v. 17, n. 34 (73-91) maio-ago. 2016

Anais… Goiânia: UFG, 2016. Disponível em: <http://www.compos.org.br/biblioteca/gt_pilc_cardoso_

3419.pdf>. Acesso em: 31 maio 2016.

CARDOSO, J. B. F.; SANTOS, R. E. There's life in other systems: the comic character outside narratives.

International Journal of Comic Art, v. 17, n. 2, p. 147-160, 2015.

FEATHERSTONE, M. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FRUH, K.; THOMAS, E. Tattoo you: personal identity in ink. In: ARP, R. (Ed.). Tattoos - philosophy for

everyone: I ink, therefore I am. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012. p. 83-95.

GORDON, I. Comic strips and consumer culture: 1890-1945. Washington: Smithsonian Institution, 1998.

GRAINGE, P. Nostalgia and style in retro America: moods, modes and media recycling. Journal of

American Culture, v. 23, n. 1, p. 27-34, 2000. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1537-4726.2000.2301_27.x

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.

MÁSCARA de personagem de quadrinhos vira marca de protestos pelo mundo. Extra, 1 jul. 2011.

Disponível em: <http://extra.globo.com/noticias/mundo/mascara-de-personagem-de-quadrinhos-

-vira-marca-de-protestos-pelo-mundo-2148104.html>. Acesso em: 31 maio 2016.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2014.

TETAMANTI, G. O incrível e colorido Beco do Batman. Alma Paulista, 2 jul. 2013. Disponível em:

<http://www.almapaulista.com.br/o-incrivel-e-colorido-beco-do-batman/>. Acesso em: 31 maio

2016.

Published

2016-06-20

How to Cite

On walls, on clothing, on the skin: the character in the urban landscape. (2016). Comunicação & Inovação, 17(34), 73-91. https://doi.org/10.13037/ci.vol17n34.3915

Most read articles by the same author(s)