The significance of creativity for the brazilian google users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4684

Keywords:

Creativity. Communication. Google Trends.

Abstract

This article uses the big data concept to investigate which search terms typed on Google can indicate how internet users signify creativity. For this, a bibliographical survey of the communication works that use Google Trends was carried out, along with a content analysis of 50 search terms that included the term "creativity" in searches conducted in Brazil, by the main page of Google, between 2004 and 2014. The results show possible correspondences between the image of creativity and academic definitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho, University of Brasília

    Doutor em Psicologia, mestre em Comunicação Social e bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Brasília (UnB). Professor adjunto da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UnB. Pesquisa sobre criatividade na comunicação.

  • Erica Abe, University of Brasília
    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília.

References

ADAMS, J. L. Conceptual blockbusting: a guide to better ideas. 4. ed. New York: Addison-Wesley, 1974.

ALBERT, R. S.; RUNCO, M. A. A history of research on creativity. In: STERNBERG, R. J. (Ed.). Handbook

of creativity. New York: Cambridge University Press, 2006. p. 16-31.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2012.

BARRENA, S. La razón creativa: crecimiento y finalidad del ser humano según C. S. Peirce. Madrid:

Ediciones Rialp, 2007.

BARROSO, J. M. Restoring Europe's social market economy through EU 2020. Bonn: European Union,

2009.

BERGSON, H. Creative evolution. Toronto: General Publishing, 1998.

BRASIL. Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República. Pesquisa brasileira de mídia

2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília, DF: Secom, 2014.

Disponível em: . Acesso em: 26 out. 2017.

BRUNO, F. Máquinas de ver, modos de ser. 1. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.

CARRASCOZA, J. A. Do caos à criação publicitária: processo criativo, plágio e ready-made na publicidade.

São Paulo: Saraiva, 2008.

CROPLEY, A. J. The dark side of creativity: what is it? In: CROPLEY, D. H. et al. (Eds.). The dark side of

creativity. New York: Cambridge University Press, 2010. p. 1-14.

Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 18, n. 38 (76-93) set-dez 2017 92

Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho & Érica Abe

CSIKSZENTMIHALYI, M. Implications of a systems perspective for the study of creativity. In:

STERNBERG, R. J. (Ed.). Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2006.

p. 313-335.

DEFOSTER, R. Orientalism for a new millennium: cable news and the specter of the "Ground Zero

Mosque". Journal of Communication Inquiry, Thousand Oaks, v. 39, n. 1, p. 63-81, 14 jul. 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/0196859914536577

DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

ELISONDO, R. C. Creatividad y ciencias. Un estudio biográfico de científicos argentinos. Ciência,

Docência e Tecnologia, Conceição do Uruguai, v. 27, n. 52, p. 343-380, 2016.

FERNÁNDEZ-REYES, R.; PIÑUEL-RAIGADA, J. L.; VICENTE-MARIÑO, M. La cobertura periodística

del cambio climático y del calentamiento global en El País, El Mundo y La Vanguardia. Revista

Latina de Comunicación Social, [S.l.], v. 70, n. 2, 122-140, 2015.

GLĂVEANU, V. P. Rewriting the language of creativity: the five A's framework. Review of General

Psychology, Washington, DC, v. 17, n. 1, p. 69-81, 2012.

______. The psychology of creativity: a critical reading. Creativity: Theories - Research - Applications,

Varsóvia, v. 1, n. 1, p. 10-32, 2014. DOI: https://doi.org/10.12968/sece.2014.32.10

______. The psychology of creating: a cultural-developmental approach to key dichotomies within creativity

studies. In: ______. (Ed.). The Palgrave handbook of creativity and culture research. Londres:

Palgrave Macmillan, 2016. p. 205-223. DOI: https://doi.org/10.1017/S1755048315000656

GLĂVEANU, V. P.; LUBART, T. Decentring the creative self: how others make creativity possible in

creative professional fields. Creativity and innovation Innovation Management, New York, v. 23,

n. 1, p. 29-43, 2014. DOI: https://doi.org/10.25291/VR/43-VR-29

GOOGLAR. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2017. Disponível em:

. Acesso em: 26 out. 2017.

GOOGLE TRENDS. Google Trends. 2015a. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2015.

______. Criatividade. 2015b. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2015.

______. How trends data is adjusted. 2015c. Disponível em: . Acesso em: 5 out. 2015.

______. Where trends data comes from. 2015d. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2015.

GOVEIA, F. G.; CARREIRA, L. S. Fotografia e big ata: implicações metodológicas. In: CONGRESSO

BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 36., 2013, Manaus. Anais eletrônicos…

Manaus: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2013.

Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2017.

GUILFORD, J. P. The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill, 1967.

HENNESSEY, B. A.; AMABILE, T. M. The conditions of creativity. In: STERNBERG, R. J. (Ed.). The

nature of creativity. New York: Cambridge University Press, 2011. p. 11-38.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2014. 1. ed. Rio de Janeiro:

IBGE, 2015.

93 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 18, n. 38 (76-93) set-dez 2017

A imagem da criatividade para os internautas do Google Brasil

KOZBELT, A.; BEGHETTO, R. A.; RUNCO, M. A. Theories of creativity. In: KAUFMAN, J. C.;

STERNBERG, R. J. The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University

Press, 2010. p. 20-47. DOI: https://doi.org/10.1016/S0958-2592(10)00012-X

LOPES, M. I. V. Pesquisa em comunicação. 12. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

LUBART, T. Psicologia da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 2007.

______. Cross-cultural perspectives on creativity. In: KAUFMAN, J. C.; STERNBERG, R. J. (Eds.). The

Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010. p. 265-279.

MARCONDES FILHO, C. Teorias da comunicação hoje. São Paulo: Paulus, 2016.

NABI, Z. Resistance censorship is futile. First Monday, Chicago, v. 19, n. 11, 2014. DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.5525

NEGUS, K.; PICKERING, M. J. Creativity, communication and cultural value. Londres: Sage, 2004. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446220740

O'CONNOR, Brendan. The sad, true story of the Ground Zero Mosque: how the 'Ground Zero Mosque' became

'above market-rate' luxury condos. The Awl, New York, oct. 2015. Disponível em:

goo.gl/kkzh8R >. Acesso em: 8 maio 2016.

OCHSE, R. A. Before the gates of excellence: the determinants of creative genius. New York: Cambridge

University Press, 1990.

OLHAR DIGITAL. Confira o ranking dos buscadores no Brasil. 2015. Disponível em: .

Acesso em: 3 maio 2015.

ROGERS, C. R. Toward a theory of creativity. ETC: A Review of General Semantics, New York, v. 11, n.

4, p. 249-260, 1954.

SIMONTON, D. K. Creative productivity: a predictive and explanatory model of career trajectories and

landmarks. Psychological Review, Washington DC, v. 104, n. 1, p. 66-89, 1997. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.104.1.66

Simonton, D. K. History, chemistry, psychology, and genius: An intellectual autobiography of historiometry.

In: RUNCO, M. A.; Albert, R. S. (Eds.). Theories of creativity. Newbury Park, CA: Sage,

1990. p. 92-115.

STERNBERG, R. J.; LUBART, T. The concept of creativity: prospects and paradigms. In: STERNBERG,

R. J. (Ed.). Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2006. p. 3-15.

STUMPF, I. R. C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (Ed.). Métodos e técnicas de pesquisa

em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2012. p. 51-61

VARSHNEY, L. R. et al. A big data approach to computational creativity. In: THE IEEE INTERNATIONAL

CONFERENCE ON COGNITIVE INFORMATICS AND COGNITIVE COMPUTING, 12.,

Calgary. Anais… Calgary: IEEE - The Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2013. p.

1-16.

Published

2017-12-08

How to Cite

The significance of creativity for the brazilian google users. (2017). Comunicação & Inovação, 18(38), 76-93. https://doi.org/10.13037/ci.vol18n38.4684